Lad det være sagt med det samme: Vi har kun set toppen af isbjerget endnu, når det handler om at købe moderelaterede ting på nettet. Salget boomer online nu, men det bliver endnu større, og det er der en række grunde til, som vi vil beskæftige os med her. Det handler om demografi, og det handler om evolution – ,men bare rolig: Det er ikke så nørdet, som det kan lyde.
I dag siger de fleste unge: Køb modetøj online, og det gør de, fordi de ikke tænker i hverken regionale eller nationale grænser på samme måde, som de ældre generationer. Og de har ikke nær den loyalitet overfor lokale handlende, som især hippiegenerationen har det. Det er ganske enkelt det grænseløse internet, de unge ser på – og de oplever ingen grænser overhovedet. For en urban ung er det revnende ligegyldigt, om den nye skjorte købes i London på en netbutik eller nede i det lokale center. Det, der tæller, er tilgængeligheden til den type modetøj, der nu er in lige nu. Og nutidens unge kan mindst ét fremmedsprog – ofte engelsk – og derfor er netbutikker i andre lande ikke en forhindring, hvis blot sproget er engelsk.
Fra badedragt til monokini
I takt med internationaliseringen og nedbrydningen af nationale grænser, skifter mange ting navn i bevidstheden. For eksempel den gode gamle badedragt – i dag hedder sådan en fætter en monokini. Det er egentlig ganske pudsigt, men jeg tror, det skyldes, at unge piger ikke finder betegnelsen badedragt særligt sexy?
Mode koster penge – og de er nemme at låne
Mode er ikke billigt, og trods en vis tendens til lavere priser på nettet, skal der stadig mange penge til for at være vel ekviperet. Også her har den utroligt nemme tilgang på nettet en indflydelse. Vi skal ikke mange år tilbage, før det var nødvendigt at gå i banken (Eller til venner og bekendte) for at låne penge. Men i dag sker den slags i næsten realtid på nettet. Faktisk er der flere steder, der tilbyder svar på en låneansøgning på under 15 minutter i åbningstiden. Og de unge har nemt ved at finde de lån takket være hjemmesider som for eksempel denne portal om lån online.
Det bliver interessant at se udviklingen de næste 5-8 år. Hvor mange brick and mortar butikker overlever uden at være online også? Og hvordan vil butikkerne knytte deres online shops endnu tættere sammen med deres almindelige butikker?